37+ professionele centra met meer dan 1800 in Europa

27 jaar expertise in banden & voertuig services

4.5 op Google met meer dan 128.560 beoordelingen

Hoe equivalentie voor banden berekenen?

Wij benadrukken altijd dat banden een essentieel onderdeel zijn van de veiligheid van onze auto. Zij zijn het enige contactpunt dat we met de weg hebben, dus moeten we speciale aandacht aan hen besteden. Wanneer we de banden van onze auto vervangen, moeten we rekening houden met de gelijkwaardigheid, met andere woorden: de equivalentie. Als u niet weet wat dit is, maak u dan geen zorgen, want we staan op het punt om alles uit te leggen, te beginnen met wat het inhoudt en te eindigen met hoe u de bandenvervanging voor uw auto kunt berekenen.

 

Wat zijn equivalente banden?

 

Een nieuw gekochte auto van de fabriek wordt geleverd met specifieke bandenmaten. Als u in de gebruikershandleiding kijkt, zult u zien dat elke fabrikant een aantal voorwaarden en goedkeuringen voor de te monteren bandentypes vermeldt. Bandenequivalentie houdt in dat wij bij het vervangen van banden de prestaties en veiligheidseisen van de oorspronkelijke band hanteren.

 

Dit is de optimale oplossing om de kosten van het vervangen van banden te drukken zonder dat u zich blootstelt aan legaliteits- of veiligheidsproblemen. Equivalente banden zijn gehomologeerd door de fabrikant, dus u hoeft zich geen zorgen te maken bij de technische controle van het voertuig. Voor de berekening van de bandenvervanging wordt een formule gebruikt die werkt volgens verschillende variabelen, die wij nu zullen toelichten. Ook hiervoor hoeft u niet bang te zijn, want zoals gezegd hebben alle fabrikanten een speciale tabel opgenomen in het onderhoudsboekje van onze auto.

 

Hoe equivalentie voor banden berekenen?

 

Een band wordt als vervangend beschouwd als de afmetingen ervan niet meer dan 3% verschillen van die van de oorspronkelijke band. Volgens het Staatsblad zijn dit de maximumgrenzen voor een auto om door een technische keuring te komen met een andere band dan de fabrieksband. Dit is vooral gunstig voor modellen met vreemde of unieke maten, omdat zij dan kunnen kiezen voor andere, meer commerciële en goedkopere maten. Laten we eens kijken waar rekening mee moet worden gehouden en aan welke eisen moet worden voldaan.

  • Bandbreedte: De breedte van de vervangende band mag niet meer dan 3 centimeter breder of smaller zijn dan de oorspronkelijke band.
  • Diameter: In dit geval passen we het toe op de velg. Dit is de maximale diameter, die een tolerantie moet hebben van +- 3% ten opzichte van de fabrieksband. Deze tolerantie is zo gering dat het niet mogelijk is de velg te wijzigen zonder hernieuwde goedkeuring, aangezien de afmetingen in dit geval vooraf zijn vastgesteld.
  • Profiel: Ook wel de zijwand genoemd. Dit is het deel van de band tussen de binnenrand en het loopvlak. In dit geval zijn geen wijzigingen toegestaan en moet de maat van de vervanger precies dezelfde zijn als die van het origineel.
  • Snelheidsindex: Deze parameter bepaalt de maximumsnelheid die de auto kan rijden wanneer de banden goed zijn belast en de juiste spanning hebben. Vervangende banden moeten een snelheid aangeven die gelijk is aan of hoger is dan die van de oorspronkelijke banden, nooit lager.
  • Belastingsindex: Dit is de maximale belasting die een band bij een bepaalde snelheid kan hebben. De belastingsindex moet gelijk aan of hoger zijn dan het origineel, en nooit lager.
  • Draairichting: Ook hier is er niet echt speelruimte. Elke band heeft een vaste draairichting en zowel originele als vervangingsbanden moeten daaraan voldoen. De enige uitzondering zijn vrij draaiende banden, die altijd op de dragende as moeten zitten, nooit op de aandrijf- of stuuras.
Tyre equivalence

Om te weten of een band een vervanging is voor een originele band, hoeft u geen wiskundige formule te gebruiken. Als we elk van deze punten volgen, zullen we geen problemen hebben tijdens een technische autokeuring. Evenmin zullen wij de integriteit of veiligheid van onze banden in gevaar brengen.

 

Het is zeer belangrijk te onthouden dat het verboden is de afmetingen van de banden te wijzigen wanneer het risico bestaat dat andere delen van het voertuig hierdoor worden gehinderd. We kunnen ook banden op de auto monteren die geen vervangers zijn, maar we moeten ze homologeren en legaliseren zodat ze op het nieuwe voertuiggegevensblad komen te staan.

 

De vervangende band, die handmatig of met een van de calculators die op internet te vinden zijn wordt berekend, moet voldoen aan de door de bevoegde autoriteit vastgestelde veiligheidsmaatregelen. Deze normen zijn bedoeld om de integriteit en veiligheid van de banden van onze auto's te waarborgen.

 

Banden zijn een onderdeel waar we altijd aandacht aan moeten besteden, naast de gebruikelijke aanbevelingen voor onderhoud en service. Vind de banden die uw auto nodig heeft door hieronder te klikken. We kijken uit naar uw komst!

Meer weten? Terug naar alle bandentips